Sorry, but I really am chuffed with myself for learning Swedish. The “final exam” for fall term:

Min tid i Sverige

Sagen av min tid i Sverige börjar i Ryssland för fyra år sedan. Jag hade läst ryska i många år och äntligen på sommaren 2002 åkte jag till Sankt Petersburg på tre månader för att studera ryska intensivt. Då träffade jag många människor, men där var tre som var viktiga i det sammanhanget: Staffan, en svenskspråkig finländare som pluggade med mig och talade om intressanta saker om Norden; Fredrik, en svensk som också pluggade med mig och bjöd mig att bo i hans lägenhet i Stockholm några dagar; och Alex, en dålig svensk person som inte sa att han var gift, men i alla fall fick mig intresserad av Sverige.

Tack vare de här människornas inflytande beslöt jag att resa i Norden efter min sommar i Ryssland. Jag åkte tåg från Sankt Petersburg till Helsingfors, färja till Stockholm, och buss till Köpenhamn, sedan åkte jag till Hamburg och London innan jag återvände till USA. Det var ett fantastiskt äventyr! Jag blev kär i Skandinavien. Följande sommar åkte jag på en baltisk sjöresa med min mor, mormor och fyra mostrar. Vi kryssade från Stockholm till Helsingfors, Sankt Petersburg, Tallinn, Köpenhamn, Århus, Oslo, Bergen och några fjordar. Jag blev förälskad i Norden ännu mer.

Varför tycker jag om Norden och Sverige? Norden har vacker natur och mycket ren miljö. Svensk kultur är trevlig och svenska människor ser vänliga och intelligenta ut. Jag respekterar den svenska välfärdsstaten ganska mycket. Myndigheter och samhallet fungerar bra i Sverige. Jag förstår att några svenskar tycker att det inte stämmer, men jag tycker att Sverige i allmänhet fungerar bättre än andra länder.

I november 2004 återvände jag till Sankt Petersburg för en längre tid. Då träffade jag min sambo Kostia. När Kostia och jag träffades, upptäckte vi att vi båda älskade Norden och speciellt Tove Jansons böcker. (Hon var finsk men skrev på svenska.) Vi fantiserade om att leva i Sverige. Sedan fick vi höra om att man kunde studera kostnadsfri i Sverige på engelska. Vi anmälde oss till några universitet och valde Högskolan Dalarna därför att de skickade oss trevliga glänsande broschyrer och Högskolan hade de intressantaste kurserna för oss.

Så kom vi till Sverige. Vi trivs bra i Sverige. Det är lika fint i Sverige som vi hoppades. Vi tycker om Högskolan och Falun och vår lilla lägenhet. Det finns bara ett problem: det är svårt att hitta ett jobb i Sverige. Jag arbetar en smula och vi har sparmedel, men vi måste vara sparsamma och vi ska förmodligen åka tillbaka till Ryssland i slutet av maj för att arbeta. Det är olyckligt, men emellertid tror jag att det här året inte är vår sista gång i Sverige.

